Súkromná spojená škola

Zlatý štandard AutistiPrešov

Čo je Zlatý štandard AutistiPrešov?

Pod pojmom Zlatý štandard AutistiPrešov rozumieme súbor prístupov, techník a metodík, využívaný v Súkromnej spojenej škole a ostatných organizáciách združených pod značkou AutistiPrešov ako základný štandard výchovy a vzdelávania detí a žiakov s autizmom.
Bližšie informácie k jednotlivým prístupom nájdete na www.online.autistipresov.sk v časti Prístupy a techniky 

Využívané prístupy, techniky a metodiky:

Informácie o ranom vývine dieťaťa, o teórii attachmentu a intersubjektivite. Bezpečný vzťah medzi dieťaťom, rodičom a učiteľom/asistentom zásadne ovplyvňuje psychický vývin dieťaťa, má vplyv na to, ako sa vyvíja mozog dieťaťa, ovplyvňuje jeho poznávacie schopnosti, sebaobraz a budovanie vzťahov s ďalšími ľuďmi v celom jeho budúcom živote. Naladené vedenie v praxi znamená menej konfliktov a stresových situácií vo vyučovacom procese.

Nastavenie komunikačného kanála, vytváranie a  rozširovanie komunikačných schopností, budovanie komunikačných stratégií na zvládanie sociálnych situácií u každého dieťaťa/žiaka v zariadení je základným predpokladom na učenie a je hlavnou prioritou vzdelávania v našej škole. AAK (Alternatívna a augmentatívna komunikácia) poskytuje spôsob/alternatívu komunikácie dieťaťu, ktoré nemá alebo má obmedzené verbálne schopnosti.

Štruktúrované učenie: organizovaná forma učenia s vizuálnou podporou, špecifickým usporiadaním prostredia. Metóda TEACCH ponúka deťom s autizmom bezpečný a zrozumiteľný životný priestor, ktorý im pomáha sa učiť a orientovať vo svete. Vďaka štruktúre a vizuálnej podpore získavajú deti väčšiu istotu, samostatnosť a motiváciu k spolupráci. Pre deti/ žiakov, pedagógov a rodičov je to nástroj, ktorý prináša pokoj, poriadok a predvídateľnosť do každodenných situácií.

Stratégie na porozumenie sociálnym situáciám pomáhajú deťom lepšie chápať, čo sa okolo nich deje a ako môžu reagovať. Zážitkový denník, Sociálny príbeh, Kreslené scenáre či Slovník sociálnych situácií poskytujú jasnú a zrozumiteľnú podporu pri nácviku správania a komunikácie. Vďaka nim sa deti učia predvídať, získavajú väčšiu istotu a nachádzajú pokoj v každodenných situáciách. Tieto nástroje sú cestou k lepšiemu porozumeniu seba i druhých a k postupnému rozvoju sociálnych zručností.

Vizuálne techniky učenia, ako Videomodeling či Hrové videoscénare, prinášajú deťom jasný a zrozumiteľný obraz toho, čo a ako majú robiť. Sledujú konkrétne situácie, učia sa krok za krokom a majú možnosť bezpečne si osvojiť nové správanie alebo zručnosti. Vďaka obrazu a hre sú deti viac motivované, rýchlejšie chápu a dokážu svoje skúsenosti prenášať do reálneho života. Tieto techniky otvárajú priestor pre úspech, sebadôveru a radosť z učenia.

Pripojenie sa k dieťaťu cez jeho záujem a motiváciu je základným predpokladom na spoluprácu. Techniky pripájania k dieťaťu prinášajú možnosť budovať vzťah založený na dôvere, porozumení a radosti zo spoločného času. Pomáhajú nám nájsť motiváciu pre dieťa, vďaka ktorej bude s nami spolupracovať nie preto že musí, ale preto že chce. Intenzívna interakcia, párovanie, práca s hlasom či prvky O.T.A. pomáhajú dieťaťu cítiť sa prijaté a motivujú ho k prirodzenej komunikácii.

Behaviorálna analýza prináša systematický prístup, ako učiť nové zručnosti a zároveň pomáhať deťom nahrádzať problémové správanie vhodnejšími alternatívami. Vďaka drobným krokom, jasným pravidlám a pozitívnemu posilňovaniu deti zažívajú úspech a učia sa efektívnejšie. Tento prístup podporuje samostatnosť, sebadôveru a vytvára stabilné prostredie, v ktorom sa dieťa cíti bezpečne.

Teória promptov ponúka účinný spôsob, ako deti krok za krokom viesť k samostatnosti a úspechu. Vďaka cielenej podpore a postupnému oslabovaniu nápovedy získavajú istotu, že dokážu úlohy zvládnuť vlastnými silami. Promptovanie dáva deťom šancu zažiť pocit úspechu, buduje ich motiváciu a posilňuje dôveru vo vlastné schopnosti. Správne používané prompty sú mostom medzi potrebou pomoci a schopnosťou konať nezávisle.

Otvorená a bezpečná komunikácia s rodičom je základom dôvery a spolupráce, ktorá prináša úžitok rodine dieťaťa i nám pedagógom. Transparentná a láskavá komunikácia posilňuje partnerstvo medzi školou a rodinou a prináša istotu, že dieťaťu sa dostáva jednotnej a citlivej podpory. Často prichádzame do kontaktu s vyčerpaným, frustrovaným rodičom a je dôležité poznať také stratégie v komunikácii vďaka ktorým dokážeme byť pre rodičov sprievodcom a oporou a nie ďalším zdrojom požiadaviek a tlaku.

Riešenie krízových situácií a deeskalačné techniky pomáhajú deťom aj dospelým zvládať náročné momenty s pokojom a rešpektom. Vďaka cielenej podpore, predvídateľným postupom a vhodnej komunikácii sa situácie stávajú zvládnuteľnými a bezpečnými. Tieto techniky učia deti regulovať emócie, budovať sebadôveru a posilňovať vzťahy s dospelými i rovesníkmi. Spoločne tak vytvárame prostredie, kde sa každý cíti chránený, vypočutý a pripravený zvládnuť výzvy každodenného života.

Rozvoj hry u detí s PAS predstavuje kľúčovú oblasť vzdelávania v materskej škole a u žiakov mladšieho školského veku. Hra je prirodzeným nástrojom na rozvoj sociálnej interakcie, komunikácie ale aj  kognitívnych funkcií potrebných pre fungovanie v živote. Systematickou podporou a nácvikom hry vytvárame priestor na rozvoj dieťaťa vo všetkých oblastiach jeho osobnosti.

Rozvoj pracovného správania u detí s PAS je základom pre ich samostatnosť, učenie i sociálne začlenenie. Cieľom je vytvoriť prostredie, v ktorom dieťa rozumie očakávaniam, dokáže úlohu a zažíva úspech. Pomocou jasnej štruktúry, vizuálnej podpory a systematického nácviku posilňujeme jeho vytrvalosť, pozornosť a zodpovednosť. Každý krok, ktorý dieťa urobí smerom k samostatnej práci, je krokom k väčšej sebadôvere a nezávislosti.

Porozumenie emóciám detí s poruchou autistického spektra je jedným z kľúčových pilierov ich podpory. Deti s PAS často prežívajú emócie veľmi intenzívne, no ťažšie ich rozpoznávajú, pomenúvajú či primerane vyjadrujú. Úlohou pedagóga a odborníka je vytvárať také prostredie, v ktorom sa dieťa cíti bezpečne a môže sa učiť svoje emócie spoznávať a regulovať. Rozvíjať emocionálnu gramotnosť u detí s PAS znamená otvárať im cestu k lepšiemu porozumeniu sebe aj ostatným.

Globálne a sociálne čítanie predstavuje pre deti s PAS most k porozumeniu svetu okolo seba. Vďaka vizuálnym podnetom, symbolom a reálnym situáciám sa dieťa učí spájať slová s významom a kontextom. Cieľom nie je len rozvoj čitateľských zručností, ale aj porozumenie sociálnym situáciám a emóciám druhých. Takto sa čítanie stáva prostriedkom pre komunikáciu, samostatnosť a väčšiu istotu v každodennom živote.

Písmo Comenia Script prináša deťom s PAS prehľadnosť, jednoduchosť a vizuálnu zrozumiteľnosť, ktorá im uľahčuje proces učenia sa písania. Jeho tvarová jednoznačnosť podporuje grafomotoriku a znižuje frustráciu z preťaženia vizuálnych podnetov. Vďaka plynulému prechodu medzi tlačenou a písanou formou si dieťa buduje istotu a čitateľnosť vlastného písma. Umožňuje mu sústrediť sa viac na obsah, než na náročnú motoriku, čím posilňuje jeho sebavedomie i radosť z písania.