Muzikoterapia

Druhý školský rok sa v rámci vyučovacích hodín dopoludnia prevádzajú muzikoterapeutické sedenia, ktoré sú určené na relaxáciu ako pasívnu ,tak aj aktívnu. Slúžia na upokojenie nervovej sústavy a ako príprava na ďalšiu koncentráciu na vyučovacích hodinách.

Muzikoterapiu navštevujú prevažne všetky deti školy vo veku od 3-21 rokov.

Terapeutické sedenie trvá 45 minút raz do týždňa.

Terapie prevádza Gabriela Timkova, ktorá si momentálne doĺňa vzdelanie v muzikoterapii na filozofickej fakulte Palackého v Olomouci s certifikátom terénneho muzikoterapeuta.

V muzikoterapii sú využívane prvky celostnej muzikoterapie s použitím špeciálnych hudobných nástrojov, ktoré sú výlučne z prírodných materiálov a sú ľahko ovládateľné.

Co je celostny pristup v terapii....vnimanie a prezivanie hudobneho posobenia sa odraza vo vsetkych castiach cloveka i v jeho celku a na vsetkych urovniach ludskeho bytia.V casti telesnej,dusevnej citovej a energetickej.
V celostnej muzikoterapii pouzivam len hudobne nastroje,ktore su rucne vyrabane, zasadne z prirodnych materialov,su zaroven lahkoovladatelne,takze na mnozstvo z nich mozu hrat vsetci klienti bez rozdielu veku a dg.
Nepouzivam reprodukovanu hudbu.Vsetko,co klienti v muzikoterapii u mna pocuju je zasadne momentalna interpretacia pomocou hudobnych nastrojov a terapeutickeho spevu.
Aplikujem formu pasivnu,kedy klient lezi alebo pohodlne sedi a nacuva hre a spevu.Castokrat sa stava,ze klient zaspi,alebo je v stave uplneho pokoja az po dobu 60 minut.Nastupuje tak relaxacna faza pre celkovu regeneraciu CNS.
Druha forma je aktivna,kedy sa klienti zapajaju do hry spevu a tanca a to zasadne dobrovolne.

 

Muzikoterapia je zážitkovou terapiou, v ktorej klient komunikuje seba inými spôsobmi, ako je bežné. Muzikoterapia začína v prvom rade na zmyslovej rovine, pracuje najmä v auditívnom kanáli, ale nevynecháva ani iné zmysly. Na zmyslové vnemy a reakcie sa viažu emócie. Tie sú verbálne pomenované v reflexii na úrovni pamäte a rozumu, prípadne sú ešte zážitkovo prehĺbené a reorganizované. Cieľom muzikoterapie je rozšírením seba-vnímania a vnímania okolia aktivovať komunikačné rezervy klienta a jeho zdroje k existencii, teda k zdraviu.

Muzikoterapia vychádza z myšlienky, že každý človek má schopnosť produkovať hudbu a reagovať na ňu a tento prvok zostáva nepoškodený aj pri handicape. Hudba je univerzálna skúsenosť, spoločná všetkým národom, melódia, rytmus a dynamika ja zrozumiteľná všetkým rovnako, je možné ňou komunikovať a vhodné zaradiť ju do terapeutického procesu.

Pre autistické deti sú niekedy slová bariérou, hudba je flexibilnejšia a najmä ak je spojená s pohybom. Pohybmi a dotykmi terapeuta a dieťaťa sa formuje dôverný vzťah, prelamuje sa izolácia, dieťa je povzbudené k spolupráci a odstraňuje sa rušivé správanie.

 

Fotogaléria: Muzikoterapia